پیشینۀ خودزندگی نامه نوشت در ادبیات کلاسیک فارسی
نویسندگان
چکیده
این مقاله با بررسی نمونههای نوع ادبی خودزندگینامهنوشت در ادبیات کلاسیک، به توصیف پیشینه و بررسی چگونگی و چرایی وضعیت آن در این دوره خواهدپرداخت. برای دستیابی به این هدف از روش کیفی استفاده شدهاست و دادهها با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی بررسی شدهاند. ابزار گردآوری دادهها فیشبرداری و نوع مطالعه، کتابخانهای است. روش کار بدین ترتیب است که نخست دو نمونۀ شناختهشدۀ اتوبیوگرافی به عنوان معیار گزینششده سپس بر اساس معیارهای موجود در آنها، به بررسی سایر آثار ادبیات کلاسیک پرداخته شده ونمونههای دیگری هم در قالب این نوع ادبی معرفی شدهاست؛ نتیجۀ پژوهش نشان می دهد که غیرازاین دو نوع شناختهشده در ادبیات کلاسیک، نمونه های دیگری هم به طور مستقل یا در لابه لای سایر انواع وجود دارد؛ اما تعداد آنها در این دوره نسبت به دورههای قبل (ایران باستان) و بعد (معاصر) کمتر است و دلایل آن بیشتر سیطرۀ فرهنگ اسلامی- عرفانی است که سخن از خود و من در آنها مطرود است؛ علاوه بر این، وجود جنگهای متعدد در ایران از قرن هفتم به بعد سبب ایجاد و نیاز به انواع قوی تری چون تذکره و تاریخ شده و باعث شده، این نوع را درخود پوشش دهند.
منابع مشابه
پیشینۀ خودزندگینامهنوشت در ادبیات کلاسیک فارسی
این مقاله با بررسی نمونههای نوع ادبی خودزندگینامهنوشت در ادبیات کلاسیک، به توصیف پیشینه و بررسی چگونگی و چرایی وضعیت آن در این دوره خواهدپرداخت. برای دستیابی به این هدف از روش کیفی استفاده شدهاست و دادهها با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی بررسی شدهاند. ابزار گردآوری دادهها فیشبرداری و نوع مطالعه، کتابخانهای است. روش کار بدین ترتیب است که نخست دو نمونۀ شناختهشدۀ اتوبیوگرافی بهعنوان معی...
متن کاملسمبل «مار» در متون کلاسیک ادبیات فارسی
مار یکی از مقوله های مهم در اسطوره شناسی و ادبیات است. روان شناسان نیز برای این جانور اهمیت زیادی قایلند. امروزه در اصطلاح فارسی می گویند: «از مار به اژدها پناه بردن» و «مار خوش خط و خالی». در این اصطلاح ها «مار» نماد بدی و بالا و فریب است و یا در جمله «فلانی مثل مار می ماند.»، «مار» نشانه مودی گری و بد جنسی می باشد. حالا سؤال من این است: آیا «مار» از ابتداء سمبل جنبه های منفی بوده، یا اینکه نم...
متن کاملده نامه سرایی در ادبیات فارسی
ده نامه، گونه ای از ادبیات غنایی است که معمولاً در حالات عاشق و معشوق می باشـد . واغلب در آن غزلی اتی نیز از زبان عاشق و معشوق در لا به لای مثنوی می آید .اولین کسی که در میان مثنوی غزل گنجانده عی وقی در منظومه ورقه و گلشاه می باشد .ده نامه ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد : نوع او ل ده نامه های بی نامه مانند ده نامـه فخرالدین عراقی، ده نامة همام تبریزی و ده نامة شرف الدین رامی .نوع دوم د...
متن کاملبررسی رابطه اخلاق و قضاوت در ادبیات کلاسیک فارسی
قاضیان در نظام اجتماعی- سیاسی ایران نقش بسیار مهمی در دفاع از حق، حل اختلافات، صیانت از اموال افراد به ویژه افراد کمعقل و سفیه و استیفای اموال مسلمانان برعهده داشتهاند؛ بنابراین افراد برای دستیافتن به این منصب باید فضایل اخلاقی میداشتند و از رذایلی دوری میجستند. هدف این پژوهش بررسی سیمای اخلاقی قاضیان در ادبیات سنتی (کلاسیک) فارسی به عنوان یکی از بسترهای بازتابدهنده این اصول اخلاقی است. و...
متن کاملبررسی رابطه اخلاق و قضاوت در ادبیات کلاسیک فارسی
قاضیان در نظام اجتماعی- سیاسی ایران نقش بسیار مهمی در دفاع از حق، حل اختلافات، صیانت از اموال افراد به ویژه افراد کمعقل و سفیه و استیفای اموال مسلمانان برعهده داشتهاند؛ بنابراین افراد برای دستیافتن به این منصب باید فضایل اخلاقی میداشتند و از رذایلی دوری میجستند. هدف این پژوهش بررسی سیمای اخلاقی قاضیان در ادبیات سنتی (کلاسیک) فارسی به عنوان یکی از بسترهای بازتابدهنده این اصول اخلاقی است. و...
متن کاملده نامه سرایی در ادبیات فارسی
ده نامه، گونه ای از ادبیات غنایی است که معمولاً در حالات عاشق و معشوق می باشـد . واغلب در آن غزلی اتی نیز از زبان عاشق و معشوق در لا به لای مثنوی می آید .اولین کسی که در میان مثنوی غزل گنجانده عی وقی در منظومه ورقه و گلشاه می باشد .ده نامه ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد : نوع او ل ده نامه های بی نامه مانند ده نامـه فخرالدین عراقی، ده نامة همام تبریزی و ده نامة شرف الدین رامی .نوع دوم د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسیجلد ۷، شماره ۲۴، صفحات ۲۰۳-۲۳۰
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023